Jeg skifter jobb – klar for nye utfordringer :-)

HURRA, jeg har fått meg ny jobb. Og som den delingsglade sosiale-medier fyren jeg forsøker å gi et inntrykk av å være, er jo det en såpass stor begivenhet at det minste jeg kan gjøre er å blogge om det 🙂

jippi

Jeg har alltid vært sulten på lærdom, utvikling og fornying. Det har jeg sånn sett aldri lagt skjul på. Og jeg har i de siste kjent mer og mer på følelsen av at jeg har høy kompetanse på noen områder der jeg ikke får brukt meg selv helt i min nåværende jobb i Nærøy kommune. Jeg har rett og slett behov for å kunne spille mer på flere av disse strengene som jeg brenner så inderlig for. Jeg snakker da først og fremst om strategisk kommunikasjon, særlig i digitale og sosiale medier.

Derfor ser jeg nå veldig frem til å begynne som markedsførings- og/eller kommunikasjons -ett-eller-anna i 24nettbutikk.no Jeg har spurt Robert nysjefen om hvilken stillingstittel jeg får, men han sier bare at jeg skal velge selv… Så da tar jeg gjerne imot forslag 🙂 Send forslag på snap til @oyvinord…

24logo

24nettbutikk drives av Sincos Software og dette er en virksomhet i vekst. Fra sitt hovedkontor i Rørvik leverer de nettbutikkløsninger til virksomheter over hele landet. Jeg forundres stadig over at svært mange i Ytre Namdal slett ikke har hørt om denne virksomheten, men forklaringen er nok at antallet lokale kunder er svært lavt. Likevel: mer enn 900 kunder har de, og rundt 10 ansatte kan jeg lese på deres nettside. Fra 1. januar er vi 11 – hvis ikke vi er 12 da – de (vi) trenger visst en person på regnskap også har jeg hørt!..

Det skulle ikke forundre meg om virksomheten ganske snart må utvide mer enn det også. Dette er en bransje i rask vekst, og 24nettbutikk er en av to store leverandører i landet av slike tjenester mot det såkalte SMB (små og mellomstore virksomheter) -markedet. (Mystore er hovedkonkurrenten har jeg skjønt, pass dere! 🙂 )

Om ikke så lenge vil nok også lokale og regionale kunder i langt større grad se nødvendigheten av å ha gode, operative og lett-håndterbare nettbutikkløsninger for sin virksomhet. Da er det kjekt med en solid posisjon i markedet og et godt omdømme, bygget opp over tid. Det erfarer jeg at 24nettbutikk har! Og da blir det virkelig gøy å bidra med min kompetanse og erfaring til forsterking og synliggjøring av dette!

I Nærøy kommune har jeg lært svært, svært mye. Særlig lærerikt har det vært å utvikle oppslutninga om kino-, og teater-tilbudet på Kolvereid. Her er en “skrytegraf” fra 2014, som har vekket oppmerksomheten til kinobransjen på landsbasis:

kinotall-new

 

Det grafen ovenfor viser har ført til at jeg to år på rad har vært brukt som foredragsholder under Den Norske Kinokonferansen. F.eks. denne høsten da jeg var i Drammen og snakket om Retargeting på Faccebook. Slikt er gøy. Og litt selvskryt må være lov! Jante biter i allefall ikke på meg, som mange for lengst har skjønt 😉

Ja, dette har handla mye om markedsføring. Men markedsføring i dag er ikke bare markedsføring slik man tidligere delte inn profesjonene i båser. Markedsføring anno 2015 er minst like mye kundekommunikasjon, kundeservice og produkt/tjenestekvalitet. Et gjennomtransparent kommunikasjonssamfunn gjør at så lenge man leverer produkter eller tjenester med høy kvalitet, vil all kontakt med kunder gi stor markedsføringsverdi. Nettopp derfor har jeg etablert både Kolvereid Kino og Kulturhuset i Nærøy som store og synlige aktører i sosiale medier i Ytre Namdal gjennom de siste 3,5 åra. For å ha kontakt med kunder. Og ikke minst for å sette kunder i kontakt med nye potensielle kunder… Og gjennom det markedsføre og synliggjøre tilbudet.

skrytiavisaogså

 

Men akkurat slik må man langt på vei også tenke i B2B (business-to-business)-sammenheng. Så selv om jeg i min nye jobb skal jobbe med markedsføring og kundekommunikasjon opp imot andre virksomheter, vil sosiale medier, digital “på-hugget”-kommunikasjon og høy tilstedeværelse og synlighet være vesentlig for det jeg elsker fremfor alt: langsiktig omdømmebygging.

Les også (selv om den er to år gammel): “Omdømme anno 2013”

Men bloggen min (som du nå leser) vil jeg selvsagt fortsette med – den er jo rett og slett både svært lærerik for meg selv å drive med, samtidig som jeg får dokumentert og synliggjort meg selv og min kompetanse her.

Jeg vil sikkert ha akkurat like sporadisk og ustabil postingsfrekvens som jeg har hatt hittil, selv om jeg kan se for meg at jeg noe oftere finner relevante og gode tema å mene noe om i den nye jobben min…. For så lenge ting jeg lærer/opplever/erfarer/kommer over (etc..) har med kommunikasjon å gjøre, vil det kunne skje at jeg blogger om det. Og har det med markedsføring og/eller sosiale medier å gjøre, blogger jeg nesten helt sikkert om det 🙂 Det lover jeg!

Når jeg den 18. desember har siste arbeidsdag i Nærøy kommune i denne runden (for jeg tar bare et års permisjon nå altså – for å prøve dette nye og litt ukjente “private næringsliv”) vil jeg først og fremst takke min svært gode kollega Edvard ved Kulturhuset for utrolig godt samarbeid og alt for mange kopper kaffe gjennom 3,5 år.

illustrasjonsbilde-foran-kulturhuset1-med-logo-lowres

Vi får håpe det kommer inn en mann (eller kanskje det hadde gjort seg med en dame!?) i min stilling i kommunen så raskt som mulig, så du slipper å tusle rundt på huset og ordne og fikse “helt alene”. Men blir det for gale, så får du ta med deg en kinoplakat til Rørvik i ny og ne og late som det er kjempesmart å henge opp kinoplakat der. Da spanderer jeg kaffen!

Ehandel – her kommer jeg!

pippi2