Lokalavisa “Ytringen” viser veg!

Som kommunikasjonsfaglig aktør i Ytterdistriktet (Ytre Namdal og Bindal ++) vil noen av bloggpostingene mine naturlig nok ta utgangspunkt i erfaringer og observasjoner fra regionen jeg bor i. Her er en slik, som likevel bør være interessant også for andre. Håper jeg da!

Den 10. februar kl. 22.55, etter å ha publisert nettside og facebookside for det nystarta “Barnas Turlag Ytre Namdal“, publiserte jeg info om dette på twitter. En av grunnene til at jeg publiserte dette bare på twitter (i første omgang) var at jeg gjerne ville se om avisene som har regionen Ytre Namdal som nedslagsfelt var på hugget og fikk med seg nyheter gjennom en “pressemelding basert på en tweet”:

ytringen-på-hugget-2

For de uinnvidde: Når man i en tweet skriver twitternavn til andre twitterbrukere med “@” foran, slik jeg i denne tweeten gjorde med begge de to aktuelle lokalavisenes twitternick, vil disse brukerne få et eget varsel om at de er nevnt (mentioned) i en tweet.

Namdalsavisa har for øvrig vært på twitter i 4 år, og har per i dag i underkant av 1400 følgere, mens Ytringen først nå i 2014 har etablert seg med egen twitterkonto, og har per i dag bare 19 følgere (Jeg var nummer 7 :-).

Dagen etter min pressemeldingstweet, og allerede før lunsj, hadde lederen i Barnas Turlag Ytre Namdal fått telefon fra Ytringen, som ønsket å skrive om det nystarta turlaget. Og i kommende Ytringen-utgave kom et stort oppslag om saken, alt bare på grunn av min pressemeldings-tweet gjengitt ovenfor. Det er herlig å oppleve an lokalavis som er tilstede i #sosialemedier og er såpass på hugget at man tar tak i saker basert på en enkelt tweet. Vi ser også i tweeten som er gjengitt ovenfor at Ytringen selv har favorittmarkert tweeten, et sikkert tegn på at de har lest den og fått med seg saken!

Så, i vinterferien min som snart er slutt, tenkte jeg at jeg skulle teste Ytringen ytterligere, og kjørte ut følgende tweet mandag kveld kl.23.29:

ytringen-eg-spør

Selvsagt var dette ikke bare for å teste Ytringen. Vi hadde jo også et oppriktig ønske om å få lese Ytringen mens vi var på vinterferie. Fordi Ytringen per i dag ikke er tilgjengelig på nett, annet enn nettopp som pdf-utgave for de som abonnerer på dette.

Det viste seg at Ytringen ikke var mindre på hugget i denne saken! For samme kveld foregikk følgende kommunikasjon mellom meg og Ytringen:

ytringen-på-hugget-del2
Altså samme kveld, rett før midnatt. Det er virkelig å ta kunder på alvor og tilpasse seg det samfunnet vi lever i! Jeg sier ikke at dette er noe alle gjøre, men at Ytringen gjør dette denne kvelden er helt suverent! 🙂

Neste morgen ble kommunikasjonen avsluttet med følgende:

ytringen-på-hugget-3

For the record: “DM” er en direktemelding, som man gjerne bruker når man sender over epostadresser, telefonnummer, eller andre ting som det ikke alltid er ønskelig å legge ut offentlig.

Og i dag, noe som også er årsaken til at jeg fikk inspirasjon til å skrive dette blogginnlegget, kom morgendagens avis som pdf “dettende ned” på min mobil som vedlegg i en epost, til familiens store glede:

ytringen-forside

Jeg mener Ytringen virkelig viser veg når de tar sin tilstedeværelse i sosiale medier så seriøst som dette. Gjennom å være til stede og lytte på twitter, og også raskt respondere på forespørsler i den kanalen, imponerer de i hvertfall en kommunikasjons”nerd” som meg. Det lover virkelig bra for fortsettelsen og utviklinga videre.
#kudos til @Ytringen som vi sier på twitter! 😉

Jeg har likevel noen ønsker til “lokalavisa mi” Ytringen om videreutvikling:

Jeg erfarte i dag helt klart at det på ingen måte er optimalt å lese dagens avis som en ren pdf-“kopi” av papiravisa. Det er noe med formatet, der eksempelvis dobbeltsidige artikler blir både tungvint og rart å lese. Pdf er selvsagt mye bedre enn “ingen digital variant”! Men jeg håper jo på en overgang til mer lese- og manøvreringsvennlig format i relativt nær fremtid. For selv om lokalavisa på papir har en helt særegen posisjon og vil vare i mange år, er det helt klart at en digital variant av avisas innhold, bedre tilrettelagt for mobiler og nettbrett, tvinger seg frem. Særlig om man ønsker å være avis også for de yngre (<35 år). Og det ønsker man jo!

Jeg vet selvsagt at hele den økonomiske problemstillinga rundt digital distribusjon av journalistikk er noe som svært mange har ulike meninger om. Den debatten beveger jeg meg derfor ikke inn på her, men jeg er helt overbevist om at det lar seg løse. Og uansett: for Ytringen bør det nå begynne å haste å få med seg yngre lesere, for eksempel i forhold til å ta hensyn til nye måter folk konsumerer (og deler!) nyheter og lokalstoff på!

Et anna ønske jeg har til lokalavisa mi, som nok bør komme i kjølvannet av det ovennevnte, er en fortsatt økning i bruk av flere sosiale medier og kanaler. Og da i form av formidling og deling av nyhetsstoff, smakebiter, stemninger, meninger etc. “ut til folket”. Ytringen er periodevis og sporadisk meget aktiv med relevant stoff på facebook, og facebooksida til Ytringen har mange følgere:

ytringen på face

Og nå i det siste har Ytringen altså også vist oss at de ønsker å gjøre mer på twitter. Bravo! Men jeg ønsker meg at dette blir satt i et system, og gjennomført mer regelmessig og variert 🙂 Og hvorfor ikke ta i bruk tilsvarende aktiviteter på instagram? Sjekk hashtagen #ytringen; masse bilder der allerede, fra folk som slik er med på å bygge merkevare for Ytringen. Men Ytringen selv er ikke med på det der. Ennå 🙂

Jeg mener slik økt sosial kommunikasjon fra Ytringens side på den ene siden vil kunne være til stor glede for oss innbyggere og lesere, både eksisterende og potensielle. Men på den andre siden (og dette er jo det viktige for Ytringen i et forretningsmessig perspektiv) er slik strategisk bruk av sosiale medier helt genial metode som en kommunikasjonsaktør som Ytringen kan bruke til å skape seg, bygge og vedlikeholde gode og varige relasjoner til eksisterende og fremtidige lesere. Om Ytringen videreutvikler det gode sporet avisa er i nå, og som de viser gjennom den twitterbruken jeg har vist eksempel på over, mener jeg lokalavisa vil bli mye mer relevant også for en gruppe lesere som i dag er relativt unge (<35). Men som altså om meget kort tid vil bli veldig viktige, for eksempel for å klare å fortsatt hente inn tilstrekkelig med annonseinntekter. Og hva med å prøve Snapchat (eks. snapchat stories) for å komme på radaren til en gruppe som neppe har noe særlig forhold til Ytringen i sin hverdag fra før? 😉 Mulighetene er enorme!

snapchat

Jeg skriver disse tingene bare her på bloggen min, fordi dette er relevante tanker i kjerneområdet for min kompetanse, som jeg ønsker å dele. Men jeg skriver det selvsagt også som et nytt minieksperiment på hva Ytringen fanger opp av meninger og konstruktive innspill i sosiale medier 🙂 Og jeg gjentar gjerne igjen en stor honnør til Ytringen for å ta i bruk helt nye kanaler. Fortsetter Ytringen slik, vil avisa trolig ha sikret seg en livsvarig abonnent i meg og min familie. Forhåpentligvis i form av et digitalt abonnement ganske snart! 😉

Nettopp ved å være så fremoverlent og på hugget som Ytringen viser at de er nå, skaper man varige relasjoner med den oppvoksende generasjon, som vil være av stor og økende verdi. Vi er i et helt nytt kommunikasjons- og relasjonssamfunn, og Ytringen viser veg videre. Fortsett slik!

Comments (2)

  1. Ingebjørg Eitrheim Nondal

    Så flott med lokalaviser på sosiale medier! Du kjem med mange gode råd. Mi eiga lokalavis, Hardanger Folkeblad, er aktive på Facebook, men har ikkje tatt i bruk twitter eller hashtag (enno). Når det gjeld digitale avisutgåver har Hardanger Folkeblad nyleg fått ein eigen app der ein kan kjøpe abbonement eller enkeltutgåver av avisa. Eg har såvidt fått sjekka det ut, og førsteinntrykket er godt. Eg ser for meg at vi etterkvart kjem til å gå over til nettabbonement i staden for papirabbonement dersom det er så bra som det virkar.

    Reply
    1. ؘyvind Nordstrand (Post author)

      Hei Ingebjørg, takk for tilbakemelding. Og takk for god nynorsk! 🙂

      Eg ser og for meg at vi kjem til å ha langt større glede og nytte av digitale utgåver enn papirutgåver av lokalavisa vår i framtida! Sjølv om akkurat lokalavis har ein heilt spesiell posisjon i lokalsamfunnet, og truleg kjem til å vere den avistypen som lengst held ut på papir. Det viktigaste for meg er likevel at aviser, og då særleg lokalaviser må ta inn over seg at kommunikasjonssamfunnet har snudd opp ned på mykje og mangt. Og at ein ikkje kan tvihalde på det gamle og sjå på facebook og twitter etc, som konkurrentar som ein “reknar med vil gå over”. Mange gjer nok det framleis. Men heldigvis ikkje lokalavisa mi! Eller di! 🙂

      Reply

Legg igjen et svar