Verdien av likerne på facebooksiden din: NULL!

Det første kommunikasjonsfaglige innlegget på min nye blogg må selvsagt ha med facebook å gjøre. Denne “forhatte” og samtidig så enormt omfavna kanalen som “alle er på, men ingen bruker noe særlig”..  :-O Jeg benytter også anledningen til å gjøre noe jeg sikkert kommer til å gjøre mye av her på bloggen: Sette ting litt på spissen. Og den første spissen jeg stikker frem er påstanden::

Verdien av likerne på en bedrifts facebookside går mot null. Oftere og oftere er den faktisk lik null.

Påstanden gjelder naturligvis ikke absolutt alle typer facebooksider, og selvsagt heller ikke hele tiden. Men jevnt over, når jeg drifter virksomhetskommunikasjon på facebook, tar jeg meg selv i å bruke mer og mer en funksjon som heter “unpublished post”  eller “Hide from newsfeed”. Her ser du hvordan det ser ut når man bruker denne funksjonen fra facebook i en nettleser på desktop:

unpublished-post-eksempel

Innlegg jeg poster slik som dette vil ikke bli distribuert i facebookstrømmen til de som liker siden i det hele tatt, og heller ikke vise på tidslinja til facebooksiden det er posta fra. Slike innlegg vil derfor bare vises i nyhetsstrømmen (feeden) til de facebookbrukerne jeg velger å betale facebook for å spesifikt vise dem til. Uavhengig av om de har likt siden eller ikke. Så hvorfor gjør jeg mer og mer av dette?

Svaret er todelt:

1. Facebook gjorde i desember 2013 ytterligere justeringer av sine algoritmer som nå sorterer ennå hardere hva som kommer igjennom til brukerne fra bedriftssidene og hva som ikke gjør det.

Facebook gjør hele tiden endringer av sine system for filtrering av innhold i et forsøk på å balansere pent og pyntelig mellom å holde folk på facebook og samtidig få virksomheter til å bruke penger på facebookannonsering. Den siste tida har det likevel for mange facebooksider blitt en ikke uvesentlig reduksjon i hvor mange av likerne man når frem til med postingene. Her er en bloggpost som sier noe mer om akkurat det temaet. Det mange virksomheter naturlig nok har gjort og fremdeles gjør for å kompensere for dette, er at flere og flere putter penger i (facebook-)hatten for å nå igjennom til sine målgrupper. 

monetas

Resultatet har vært at mange bedriftssider faktisk innimellom når veldig mange brukere med en god del av sin kommunikasjon på facebook, så lenge de er villige til å betale. Og det er jo en gang billig å nå mange på facebook, sammenlignet med hvilket som helst anna medium! Og er man en virksomhet med et avgrensa lokalt eller regionalt nedslagsfelt har jeg sett at pengene mange ganger sitter løst. Svært mange får derfor kanskje se en bedrifts postinger i sin feed igjen og igjen.

2. Folks facebookstrøm/feed har den siste tida vært i ferd med å bli oversvømt av virksomheter som prøver å overgå hverandre i å rope ut sitt kommersielle budskap med større eller mindre grad av forsterkning (les: facebook-annonsering). Og hva skjer når “alle forsøker å rope i den samme mikrofonen”? Det skrev jeg litt om her.

nospamEn slik økende grad av helkommersielle statusoppdateringer og salgsbudskap i facebookstrømmen gjør det viktig å huske to ting:

Fokuser på å nå frem til akkurat de brukerne som ditt budskap er relevant for fra gang til gang.

Men ikke fyll opp facebookstrømmen til brukere som dine budskap ikke er relevant for. Det er veldig raskt å bli oppfatta som spam, eller i alle fall noe som tar opp unødvendig plass i en proppfull facebookstrøm. Og folk flest skiller slett ikke mellom sponset/betalt innhold eller organisk spredt innhold i den sammenheng. Er budskapet ikke relevant så er det ikke relevant!

Bruk av “unpublished posts” blir for meg ofte en logisk forklaring på hvordan man skal kunne klare akkurat denne balansegangen. Man betaler rett og slett facebook for å vise en posting til akkurat de spesifikke menneskene man vil skal se den. Og sørger samtidig for at den ikke blir sett av andre enn akkurat disse. Og dette er altså helt uavhengig av hvem som liker facebooksida di og hvem som ikke gjør det.

Så lenge man kan definere hvem man faktisk vil nå, og ikke baserer seg på hvem som har klikka “liker” på en facebookside, så mener jeg derfor i et kommersielt perspektiv at verdien av likerne på siden din raskt kan nærme seg null i mange sammenhenger. Jeg er selvsagt levende opptatt av å fokusere på engasjerende toveiskommunikasjon på facebook framfor enveis salgsbudskap. Men jeg mener at også for å treffe riktige mennesker med sin toveis kommunikasjon kan man langt på veg bruke upubliserte postinger som promoteres for å treffe nålen på hodet uten å “plage noen”. Og kombinerer man dette med bruk av godt definerte “custom audiences” kan man virkelig få mye ut av hver reklamekrone hos facebook. Uten å bry seg om å samle likere til siden sin i det hele tatt… (PS: likerne kommer av seg selv de, dersom du lager godt og relevant innhold over tid!)

Jeg ser hele tiden mange virksomheter som har et noe annet fokus enn meg på dette, og i mine øyne bruker alt for mye energi, tid, penger og ikke minst plass i min facebookfeed til å skaffe seg mange likere. For min del er jeg takknemlig når jeg ser at en facebooksides liker-antall går jevnt og trutt oppover. Men jeg er på ingen måte opptatt av det ut over det, kanskje med unntak av helt i starten av sidens oppbyggingsperiode.

Hva mener du?

Bloggen min erklæres herved for åpnet! 🙂